Thursday, January 10, 2008

pemasaran

Alhamdulillah, sejak pam air nie sampai, mudah sikit kerja aku...(sebenarnya pekerja aku yg mudah sebab dah tak perlu menyiram setiap hari). Proses penyiraman dilakukan 2kali sehari iaitu di sebelah pagi dan di sebelah petang. Pekerja-pekerja aku juga giat memulakan tanaman secara besar-besaran mengikut plan yang lebih efisien bagi mencapai matlamat pengeluaran hasil sayuran sebanyak 500kg sehari.

Plan pemasaran

Aku pula dah sibuk ke setiap pasar-pasar sehari dan pasar-pasar malam sekitar kedah dan perlis mempromosikan hasil ladang sayuran nie. Perghhh..susah juga rupanya nak memasarkan hasil sayuran. Setiap peniaga yang ditemui masih ragu2 dan kurang keyakinan untuk mengambil hasil sayuran dari ladang aku. puncanya, mereka takut aku tidak mampu membekalkan sayuran untuk setiap hari. Letih juga la nak menyakinkan peniaga2 nie, tapi alhamdulillah, respons yang diterima setakat hari ini, semuanya positif. Aku cuba untuk mengelakkan dari memasarkan hasil ladang ini ke pasar borong kerana faktor harga yang di monopoli oleh pemborong-pemborong besar. Risiko yang aku bakal terima sekiranya aku memasarkan kepada pusat pengumpulan sayur ni adalah penurunan harga yang melampau. Seperti yang aku jangkakan, penerimaan pembeli lebih kepada sayuran tempatan berbanding sayuran import dari thailand. cuma aku sedikit risau tentang kemungkinan lambakan sayuran dari negeri Perak atau Cameron Highland yang pernah berlaku sebelum ini. Hasil maklumat daripada peniaga-peniaga di sekitar Kodiang dan Arau, mereka mengatakan sekiranya lambakan sayur seperti kangkung, bayam dan sawi berlaku, kemungkinan harga akan jatuh sehingga RM 0.60 bagi setiap kg. Sekarang aku masih berusaha dan percaya pada plan pemasaran awal untuk mendapatkan 10orang peniaga sayur yang bakal menjadi pelanggan tetap aku seiring dengan pengeluaran sayuran sebanyak 500kg sehari.


bantuan rakan dan saudara mara

Syukur, walaupun terhegeh2 aku buat permasaran sendiri, ada juga kawan2 dan saudara mara yang tolong aku dalam proses pemasaran nie. Terima kasih semua. Pada hari jumaat lepas, diadakan sedikit majlis kesyukuran dan bacaan doa selamat sempena 1 bulan operasi ladang sayuran ini. Majlis ini sebenarnya emak aku yang keluarkan modal ( hihihi..duit aku dah kering ) dan memasak untuk semua jemputan dari kalangan saudara-mara dan kawan-kawan.


Tanaman

Sehingga kini, jenis-jenis sayuran yang telah ditanam ialah seperti berikut:

1 . Sayur Sawi Putih
2 . Sayur Sawi Hong Kong
3 . Sayur Bayam Daun Panjang
4 . Sayur bayam Daun Bulat
5 . Sayur Salad
6 . Sayur kailan
7 . Sayur Kangkung
8 . Sayur Kacang Panjang
9 . Sayur Kacang bendi
10. Cili Merah kulai

SALAM MAAL HIJRAH

2 comments:

Fatisha said...

cendawan bila lak? :)

zerocredit said...

Insyaallah...minat gak nak buat tu...nanti gie kursus ngan awk dulu la..