Wednesday, January 30, 2008

hasil sayuran

Alhamdulillah, aktiviti pengurusan ladang dan permasaran hasil tanaman berjalan mengikut perancangan. Cuma tersasar sedikit berkaitan matlamat pengeluaran dimana sebelum ini, aku mensasarkan pengeluaran bagi kombinasi 8 jenis sayuran berdaun sebanyak 500kg sehari. Tetapi yang berlaku sebaliknya, namun ia bukanlah negatif, bagi aku ia satu perkembangan yang lebih positif kerana pada masa sekarang, pengeluaran hasil 2 jenis sayur sahaja iaitu sayur kangkung dan bayam adalah hampir 400kg sehari iaitu kangkung hampir 200kg dan bayam hampir 200kg. Mengikut pengiraan aku, apabila tiba masa untuk pengeluaran sayur sawi, kailan dan salad maka, ladang sayuran aku mampu mengeluarkan sehingga 800kg sayuran berdaun sehari bagi setiap hari. Syukur kerana ladang sayur ini mampu mengatasi target seterusnya mencapai matlamat pengeluaran.


Petani Thailand.

Aku dah pergi ke Thailand melawat seorang rakan disana iaitu di Satun, Thailand. Buat pengetahuan rakan-rakan, penduduk di Satun majoriti nya adalah melayu iaitu hampir 90%. Sempat juga aku belajar beberapa ilmu mengenai tanaman sayuran dan campuran racun untuk penggunaan yang berkesan bagi tanaman. Aku juga telah beli beberapa jenis benih sayuran dan racun untuk di cuba. Sebenarnya, membawa masuk racun tanaman ke Malaysia adalah menjadi satu kesalahan mengikut undang2 tapi pandai2 la nak hidup kannn...


permasaran

Setiap hari, perjalanan operasi ladang aku sekarang bermula jam 6 pagi. Jadual penghantaran sayur kepada peniaga dibahagikan kepada 2 iaitu penghantaran di sebelah pagi dan penghantaran di sebelah petang. Alhamdulillah, berkat kesabaran dan usaha gigih dalam membuat pemasaran menjadikan matlamat kami tercapai. Org yg banyak berusaha dalam bidang permasaran ini ialah bapa saudara aku sendiri iaitu En.majid (pengurus ladang). Harga pasaran bagi sayuran sekarang amat baik dan aku berkeyakinan yang titik pulang modal untuk ladang sayuran ini adalah dalam tempoh 3 bulan sahaja. Bekalan sayuran di kawasan utara pun semakin kurang sekarang mungkin kerana musim kemarau yang telah bermula. kebanyakan peniaga sayur-sayuran di Pasar menjangkakan yang harga sayur akan naik pada minggu hadapan iaitu selepas Chinese new year.


harga sayuran

harga sayur-sayuran sekarang begitu memuaskan apatah lagi aku memasarkan sendiri hasil sayuran ini terus kepada peniaga, dengan bertindak demikian, maka aku dapat mengelakkan pergantungan dengan pemborong. Pada masa sekarang, harga yang ditolak kepada peniaga ialah seperti berikut:-

kangkung RM 1.20 per kg
Bayam RM 1.80 per kg
sawi RM 1.60 per kg


Lori

Sekarang, kami terpaksa menghantar sayuran dengan menggunakan kereta. Nasib baik la ada satu kereta buruk milik bapa saudara aku, dapat la dimuatkan dengan sayuran. Kalau tak mesti penuh kereta waja aku dengan sayur...AHHA...Takpe, dalam 1 @ 2 minggu lagi aku akan membeli sebuah lori 1 Tan bagi memudahkan urusan penghantaran sayuran kepada pembeli. Mungkin jenis lori yang di beli adalah dari jenis Daihatsu V58 (Tipper). kalau tak pon, dapat van yg besar skit pon dah ok.. p/s :- ada tak kawan2 yg berminat nak jual lori?


Fasa 3

Projek untuk kawasan Fasa 3 iaitu tanaman cili sebanyak 10000 pokok akan bermula 2 minggu lagi. Alhamdulillah selepas Bank Pertanian meluluskan pinjaman aku maka boleh la diteruskan dalam masa yang ditetapkan. Bantuan daripada Jabatan pertanian???? insyaallah..nanti aku nak gie follow up balik. En Roslin daripada PPK kawasan pon dah ada melawat ladang sayur aku minggu nie...


SME Bank

Minggu ini aku berada di KL selama 1 minggu bagi menyelesaikan beberapa urusan berkaitan syarikat dan aku juga menghadiri majlis penyampaian sijil Program Inkubator Usahawan Siswazah (PIUS) anjuran SME Bank iaitu satu kursus keusahawanan yang telah berlangsung selama 3 bulan pada tahun lalu. Peserta PIUS ini boleh membuat pinjaman dengan SME Bank bagi membiayai perniagaan tetapi aku sendiri belum ada perancangan yang tetap untuk menggunakan kemudahan pembiayaan daripada SME Bank.(takpe..kerana peserta PIUS masih layak memohon sehingga berumur 40 thn)


Permohonan Overdraft (OD) kena tolak

Semalam, aku menerima surat daripada Maybank memaklumkan yang permohonan aku untuk kemudahan overdraft telah di tolak kerana usia syarikat aku kurang daripada 3 tahun...hihihi...rasanya, sekarang la masa yang sesuai untuk aku memohon pinjaman dengan SME Bank. Kalau tidak, susah la aku nak rolling perniagaan pembekalan untuk medical equipment tu.

No comments: