Sunday, January 20, 2008

Harga Dan Isu

Alhamdulillah, sayur2 yang aku tanam untuk percubaan dulu dah boleh dipetik dan hasilnya pon ok, Sayur kangkung lebih kurang 100kg sepatutnya boleh dipetik selepas 18 hari tetapi kami petik setelah 22 hari. Bayam pula lebih kurang 80kg dan sawi hongkong dalam 100kg. Atas nasihat mak aku dan bapa saudara aku, kami sedekahkan hasil kangkung dan bayam yang pertama nie kepada saudara mara dan kawan2. cuma aku sempat juga test market gie jual 10kg kangkung dan 13kg bayam tu kat kedai berdekatan. tu pon selepas dah sedekahkan kepada semua orang. Respons yang aku terima dari tauke kedai tu, dia cakap kangkung memang laku dan habis sebab masih segar cuma bayam saja kurang diminati. Ini mungkin kerana bayam tu jenis berdaun panjang dan bukannya berdaun bulat. Harga yang dia bayar ialah Kangkung RM 1.00 per kg dan Bayam RM 1.80 per kg. So, aku dah tahu la yang market kat kawasan utara nie kurang minat ngan bayam berdaun panjang.

Harga Pasaran Sayur-Sayuran

Syukur sebab pada masa sekarang harga pasaran sayuran berdaun nie masih stabil dan maklumat yang aku dapat daripada peniaga-peniaga sayur mengatakan harga pasaran sekarang akan kekal sehingga bulan Mac nanti. Bapa saudara aku (aku lantik sbg pengurus ladang) juga telah mendapatkan beberapa peniaga yang bakal menjadi pelanggan tetap ladang sayur kami nanti. Cuma yang aku takutkan nanti ialah,kami tidak mampu memenuhi permintaan dan tidak dapat memaksimumkan penawaran kerana aku cuma menganggarkan pengeluaran sebanyak 500kg sehari daripada kombinasi sayur kangkung, sayur bayam panjang dan bayam bulat dan sayur sawi putih serta sawi hongkong(sebenarnya proses penanaman dah mengikut plan ini). Sedangkan, mengikut perkiraan tempahan bagi sayur kangkung saja dah melebihi 200kg sehari. Harga pasaran pula berubah-ubah setiap hari mengikut harga pasar borong, ada sesetengah hari, sayur kangkung mencecah RM 1.80 per kg dan kebiasaan nya ialah pada harga RM 1.50 per kg. Bagi sayur bayam pula ialah antara RM 1.40 per kg sehingga RM 1.90 per kg.

Strategi Harga

Aku sekarang sedang berusaha untuk mendapatkan persetujuan dengan bakal pembeli tetap sayuran dari ladang ini. Strategi aku adalah untuk memberikan harga tetap@ harga mati bagi sayuran kangkung dan sayuran bayam untuk tempoh setahun. mengikut pendapat dan perbincangan dengan pekerja2 aku, kami setuju untuk memberikan harga sayur kangkung RM 1.00 per kg dan sayur bayam RM 1.50 per kg. Bagi aku ini adalah harga yang jauh lebih baik berbanding harga ladang sebenar. Harga yang aku tawarkan adalah purata harga antara harga ladang dengan harga borong.Bagi sayuran jenis lain (Sawi/Kailan/Salad/Kacang Panjang/Bendi/Cili), aku akan menawarkan mengikut harga borong di pasaran. Sebagai orang baru yang memasuki bidang pertanian ini, aku terpaksa berdepan dengan Pemborong-pemborong lain yang telah lama bertapak dalam bidang ini dan mereka ini telah memiliki pelanggan (peniaga-peniaga) yang sedia ada. Jadi, dengan strategi harga ini, aku meletakkan harapan yang tinggi untuk mendapatkan pelanggan.


Kos Pertanian Meningkat

Perghhhh..terkejut betul aku...cuma masa yang berbeza beberapa hari tapi peningkatan harga kos bahan-bahan pertanian yang begitu ketara sehingga mencapai 100%. Dibawah nie aku berjaya senaraikan beberapa bahan yang aku beli beberapa hari lalu berbanding harga yang aku beli minggu lepas.

Baja NPK 16:16:16 daripada RM 93 telah meningkat sehingga RM 117.
Racun Rumpai daripada RM 45 telah menigkat kepada RM 75.
Kapur 50kg daripada RM 7 telah meningkat kepada RM 15
Plastik Tanah daripada RM 55 telah meningkat kepada RM 86


Isu Penghapusan Subsidi Pertanian

Sebenarnya aku tidak kisah sangat sebelum ini, tetapi sebagai seorang yang dah faham dengan masalah petani (Kebanyakan org kampung aku pun Petani), aku rasa Kerajaan patut mengkaji balik secara mendalam isu menghapuskan subsidi pertanian kepada petani. Kerajaan tidak sepatutnya tunduk dengan negara-negara maju yang memperjuangkan penghapusan subsidi pertanian walaupun mereka telah mencapai persetujuan dalam Persidangan Pertubuhan Perdagangan Sedunia pada tahun lepas. Nasib petani di negara kita akan terjejas teruk walaupun selama ini mereka menikmati faedah hasil pemberian subsidi pertanian.

Situasi sekarang, Kebanyakan petani di Malaysia diberikan subsidi untuk menghasilkan tanaman dan menjualnya dengan harga berpatutan dan hasil tanaman dari luar negara pula dikenakan tarif import bertujuan melindungi petani kita daripada kerugian. Selepas FTA, petani akan kerugian apabila tarif tanaman luar negara akan dikurangkan. Malaysia akan dibanjiri oleh hasil tanaman negara luar yang amat murah berbanding dengan harga tanaman di Malaysia kerana peningkatan kos pertanian yang meningkat dari setahun ke setahun. Pertanian di Malaysia tidak lagi menguntungkan seterusnya petani tidak akan berminat untuk bertani lagi. Tambahan pula, negara-negara luar yang telah menggunakan teknologi yang jauh lebih tinggi dan mereka juga memberi subsidi tinggi kepada pertanian mereka. Oleh itu, harga tanaman tempatan tidak boleh bersaing dengan harga tanaman daripada negara luar yang sangat murah. Pada pandangan aku la, bila situasi ini benar2 terjadi, kita telah meletakkan negara dalam situasi yang amat berbahaya sekiranya berlaku perkara2 yang tidak elok.


Pinjaman Di luluskan

Alhamdulillah. Hari ini bolehlah digelarkan sebagai hari pinjaman aku diluluskan. Pelik tapi itu la realitinya. 2 daripada 3 permohonan pinjaman aku diluluskan. Permohonan pinjaman yang di pohon sebanyak RM 50,000.00 daripada Bank Pertanian dibawah Skim Usahawan Tani Komersial Siswazah (SUTKS) diluluskan sepenuhnya. Terima kasih aku ucapkan kepada semua pegawai dan kakitangan Bank Pertanian cawangan Kangar, Perlis terutama kepada En. Fauzi.

Satu lagi pinjaman ialah pinjaman peribadi daripada Bank Standart chartered tetapi aku mungkin akan menolak kerana jumlah pinjaman yang dipohon sebanyak RM 50,000.00 cuma diluluskan sebahagian sahaja. Interest pon 18% setahun..perghhhh..tinggi tu.

Permohonan yang aku masih tunggu sehingga sekarang ialah kemudahan overdraf (OD) daripada Maybank sebanyak RM 100,000.00. Aku memohon kemudahan OD nie untuk digunakan bagi perniagaan pembekalan barangan "Medical Equipment" yang dah dijalankan sejak bulan 7 thn lepas.

No comments: