Friday, November 30, 2007

Contact us

email : mr_saifuddin@yahoo.com

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum En Saiful,

Syabas saya ucapkan kepada saudara. Saya kagum dengan usaha gigih saudara pada usia yang masih muda, lagi muda drpd saya :) Saya ni baru nak mula membabitkan diri dalam bidang pertanian, tak pernah belajar dan tak pernah hands-on. Bila baca blog saudara ni, dapat juga saya menambahkan ilmu.

Saya nak tanya, apa bezanya penggunaan jentera yang berbeza untuk meratakan kawasan tu? Effect tanah or masa?

Satu lagi, boleh beri panduan tentang persediaan yang saya perlu ada sebelum ke jabatan pertanian? Adakah jabatan pertanian akan bantu kalau saya baru nak start (tanpa modal) atau at least dah start projek?

Harap dapat bantu dan bimbing. Terima kasih.

== Estetik, usah malu untuk belajar, mahupun daripada kanak-kanak ==

zerocredit said...

saya pon tidak pernah belajar dan tidak pernah hands-on dlm bidang pertanian nie...cuma bila dah ceburi bidang nie...kita kena la ambil tahu sikit..sesekali turun ke ladang, insyaallah lebih byk ilmu yg boleh dpt...

sebaiknya tidak menggunakan bekho kerana penggunaannya tak praktikal dengan masa. better guna excavator kalau nak membersihkan kawasan hutan.

sebagai petani kita boleh mohon pelbagai bantuan daripada jab pertanian namun semua itu bergantung kepada pegawai yang menguruskannya.

saudara boleh juga mohon bantuan untuk kerja2 awal pembersihan kawasan hutan daripada jab pertanian.

selalunya, pegawai itu akan melihat dulu projek yg kita buat sebelum diorang bagi bantuan...sebab itu saya cakap, semua bergantung kepada pegawai pertanian tersebut, kita kena berkawan la dengan pegawai2 pertanian. tp sesetengah tempat mcm serdang, kedah, kawan saya ckp pegawai pertanian kat sana memang bantu dari awal lagi.


1. sekarang saudara pergi register sebagai petani di jab pertanian daerah. ( kerana ada insentif berbentuk tunai bagi setiap pengeluaran hasil ladang saudara nanti )

2. buat kertas kerja untuk pinjaman drpd agrobank or mana2 agensi kewangan( maybe saudara perlukan 4 bulan dr skrang untuk membesarkan kawasan )

Anonymous said...

Terima kasih atas panduan. Saya skrg tgh kumpul maklumat utk planning. Boleh En Saiful beri tunjuk ajar? Saya nak try fertigasi dulu, nampak cam senang w/pun saya tahu tak sesenang yg disangka. Setakat ni, saya ada listkan perkara2 yg saya perlu buat kajian lanjutan (selain apa yg saya dah tahu serba-sedikit melalui pembacaan). Antaranya, Tanah (lokasi, pemilikan, pembersihan etc), Sumber Kewangan (sendiri/loan, kalau loan, mana nak dapatkan, syarat2 etc), Tanaman (jenis, baja etc), Training (diri sendiri, pekerja), Pekerja (nationality, gaji etc), ROI, Sistem Penanaman Pilihan dan beberapa lagi... Boleh beri panduan tentang planning ni? Sebab saya rasa, perkara ni tak diajar dalam kursus pertanian.

Orang pertama yang akan saya present planning ni ialah suami saya sebab dia yg akan approve samada saya boleh continue atau tak :D So nak kena buat yg paling baik lah utk bagi dia paham betul2....